Често задавани въпроси

Какъв е процесът на изготвяне на оценка?
Изготвянето на всяка пазарна оценка минава през няколко основни етапа: Етап 1 е предоставянето на оценителя на всички налични необходими документи, свързани с обекта на оценяване. Етап 2 е извършване на оглед на мястото на обекта. През Етап 3 се дефинират всички допускания и ограничителни условия във връзка с изготвянето на оценката. Етап 4 е свързан с извършване на пазарен анализ и изчисления по различни методи, за да се изведе стойност на оценката. Етап 5 е финалният етап на изготвянето на оценителския доклад от назначения оценител и последваща заверка от проверяващ супервайзор.
Как протича огледът на обекта, който ще бъде оценяван?
След предварителна уговорка за удобен час, оценител идва на място в обекта и прави заснемане на всички помещения, налично оборудване и съоръжения, общи части и външен изглед на сградата. За жилищни имоти огледът трае между 15 и 30 минути и завършва с подписване на Протокол за извършване на оглед.
Каква е цената на оценката?

Хонорарът се определя в зависимост от вида на оценявания обект. АДВАНС прилага стандартизиран ценоразпис на услугите. Моля свържете се с нас на тел.: 0800 15 088, за да ви оферираме цена за пазарна оценка на обекта, който желаете да оценим или вижте базовите цени тук.

Каква е валидността на всяка оценка?
Оценката е валидна към датата на изготвянето й. Възможно е при непроменени пазарни условия за дадения вид актив, както и при липса на физически промени в оценявания обект, оценката да е с пазарна адекватност до 6 месеца. След този срок следва да се изготви нова пазарна оценка. Новата оценка /преоценка/ ще отчете всички изменения на пазара, които влияят върху стойността на оценявания обект/актив, както и текущото му състояние.
Може ли една оценка да послужи на няколко различни места?
Всеки оценителски доклад се изготвя спрямо своето предназначение за конкретна банка или друга цел и следва определeн формат и изисквания. Промяната на предназначението изисква и преработка на оценката. В зависимост от целите и приложимостта на оценката вашият консултант ще ви информира за видовете преработка на основния доклад. Съгласно Международните стандарти за оценяване, всяка оценка се изготвя за определена цел и към определен момент. Използването на оценителския доклад за други цели или потребители е възможно единствено след съответно потвърждение от оценителя и с негово съгласие.
Каква методология се използва за изготвяне на различните видове оценки?

При изготвянето на експертни оценки за различните видове активи се прилагат различни методи в зависимост от предзначението и възложителя на оценката. Стандартите на оценяване, които регламентират тази методология се спазват стриктно от всички експерт оценители. Подробна информация може да намерите тук.

Какви документи следва да предостави клиента на оценителя?

Всяка оценка може да се нуждае от предоставяне на различен пакет от документи, но в общия случай на оценка за ипотека ще трябва да подготвите: документ за собственост /нотариален акт/, скица, кадастрална схема, разрешение за строеж, договор за наем и предварителна оценка /ако имате изготвяна преди/.